5 redenen waarom de wachtkamer de perfecte plek is voor communicatie over gezondheid

Als gezondheidsorganisatie kan het een hele uitdaging zijn om mensen te bereiken met je boodschap. Want hoewel gezondheid voor velen belangrijk is, staat toch niet iedereen altijd open voor informatie daarover. Omdat er al zoveel is dat de aandacht vraagt. Of omdat het spanning oproept. En wanneer je je niet ziek voelt, mist misschien het gevoel van noodzaak. Lastig, want je wilt mensen graag helpen richting een gezond leven.
Communicatie in de wachtkamer biedt hier de ideale oplossing voor. En wel om deze 5 redenen:

Insight
Banner

1. De wachtkamer is een betrouwbare omgeving

In een onderzoek van Opinion Way gaf 93% van de respondenten aan de wachtkamer als een betrouwbare bron te zien van gezondheidsinformatie. Daarmee loopt de wachtkamer ver uit op andere kanalen zoals nieuwsbladen (52%) en radio en tv (50%). Betrouwbaarheid speelt een belangrijke rol bij het overbrengen en aannemen van een boodschap.   

2. De ontvanger staat open voor je boodschap 

Afleiding is de doodsteek van communicatie en ligt vaak op de loer. Maar in de wachtkamer is het onderwerp gezondheid al top of mind’Dat helpt om de wachtenden meer geïnteresseerd te maken in jouw boodschap. Daarbij is er ook minder afleiding op deze rustige plek.  

Via de digitale schermen is het mogelijk om campagnes rondom preventie en gezondheid te tonen aan een breed publiek in de wachtkamer.

3. Mensen zitten er wel een tijdje  

Met een gemiddelde wachttijd van 25 minuten heb je een zeldzame kans te pakken. Op enig moment kijken mensen dan toch om zich heen. Wanneer daar dan jouw posters hangen, jouw folders in het rek staan of jouw boodschap op het wachtkamerscherm verschijnt, heb je grote kans dat het gezien wordt.  

4. Samenwerking met de zorgprofessional  

Wanneer je de juiste boodschap krijgt vlak voor een consult is de kans vele malen groter dat je daar ook meteen een vraag over stelt aan je arts. En wanneer de zorgprofessionals ook worden meegenomen in de campagne is er ook bij hen meer bewustzijn over de gezondheidsaspecten die jij graag onder de aandacht brengt. Zo werk je samen aan een gezondere samenleving.  

5. Je bereikt ook degenen die niet zelf actief zoeken naar informatie 

Wanneer het gaat over gezondheid bereik je vaak het liefst de mensen die nog niet ziek zijn, nog geen diagnose hebben of al een tijdje met een latente vraag rondlopen. De wachtkamer is daar de ideale plek voor en speelt een belangrijke rol in preventie.  

Wil je weten wat wachtkamercommunicatie kan betekenen voor jouw organisatie? We denken graag met je mee. IDS is al 33 jaar expert op dit gebied en we bereiken miljoenen mensen via de wachtkamers van huisartsen, apotheken, fysiotherapeuten en andere gezondheidscentra.  

Ontdek meer over wait marketing en digitale schermen

InsightPoster
Banner

5 tips voor een effectieve postercampagne

Insight
Banner

Gezondheidscommunicatie: hoe bereikt u senioren?

Blijf op de hoogte van waardevolle insights en ontwikkelingen rondom wachtkamercommunicatie.