
1. De wachtkamer is een betrouwbare omgeving
In een onderzoek van Opinion Way gaf 93% van de respondenten aan de wachtkamer als een betrouwbare bron te zien van gezondheidsinformatie. Daarmee loopt de wachtkamer ver uit op andere kanalen zoals nieuwsbladen (52%) en radio en tv (50%). Betrouwbaarheid speelt een belangrijke rol bij het overbrengen en aannemen van een boodschap.
2. De ontvanger staat open voor je boodschap
Afleiding is de doodsteek van communicatie en ligt vaak op de loer. Maar in de wachtkamer is het onderwerp gezondheid al ‘top of mind’. Dat helpt om de wachtenden meer geïnteresseerd te maken in jouw boodschap. Daarbij is er ook minder afleiding op deze rustige plek.
Via de digitale schermen is het mogelijk om campagnes rondom preventie en gezondheid te tonen aan een breed publiek in de wachtkamer.
3. Mensen zitten er wel een tijdje
Met een gemiddelde wachttijd van 25 minuten heb je een zeldzame kans te pakken. Op enig moment kijken mensen dan toch om zich heen. Wanneer daar dan jouw posters hangen, jouw folders in het rek staan of jouw boodschap op het wachtkamerscherm verschijnt, heb je grote kans dat het gezien wordt.
4. Samenwerking met de zorgprofessional
Wanneer je de juiste boodschap krijgt vlak voor een consult is de kans vele malen groter dat je daar ook meteen een vraag over stelt aan je arts. En wanneer de zorgprofessionals ook worden meegenomen in de campagne is er ook bij hen meer bewustzijn over de gezondheidsaspecten die jij graag onder de aandacht brengt. Zo werk je samen aan een gezondere samenleving.
5. Je bereikt ook degenen die niet zelf actief zoeken naar informatie
Wanneer het gaat over gezondheid bereik je vaak het liefst de mensen die nog niet ziek zijn, nog geen diagnose hebben of al een tijdje met een latente vraag rondlopen. De wachtkamer is daar de ideale plek voor en speelt een belangrijke rol in preventie.
Wil je weten wat wachtkamercommunicatie kan betekenen voor jouw organisatie? We denken graag met je mee. IDS is al 33 jaar expert op dit gebied en we bereiken miljoenen mensen via de wachtkamers van huisartsen, apotheken, fysiotherapeuten en andere gezondheidscentra.