
Yen-li: ‘De Trombosestichting heeft twee doelstellingen: het financieren van tromboseonderzoek en het informeren over trombose. De gemiddelde Nederlander heeft weleens van trombose gehoord, maar vrijwel niemand weet dat trombose een hartinfarct of herseninfarct kan veroorzaken. Bij trombose raakt een bloedvat verstopt door een bloedprop. De oorzaak hiervan is vaak niet direct duidelijk, wel zijn er factoren die de kans op trombose vergroten. Zo kunnen bij hartritmestoornissen of een mechanische hartklep stolsels ontstaan die het innemen van bloedverdunners noodzakelijk maken.
Informeren is heel belangrijk: snelle herkenning spaart levens
Andere factoren zijn onder meer roken, lang stilzitten, overgewicht en de anticonceptiepil. Het risico op trombose wordt onderschat en signalen die op deze aandoening wijzen, worden veelal niet herkend. Daarin ligt dus een rol voor ons, want juist bij trombose geldt: hoe eerder je erbij bent, hoe groter de kans dat je restklachten of erger voorkomt. Goede communicatie met de juiste doelgroep is dus echt van levensbelang.’
Nieuwe huisstijl en Antistollingspas
Als ‘duizendpoot’ binnen de Trombosestichting werkt Yen-li zowel op strategisch als op uitvoerend niveau. Ze is fondsenwerver en daarnaast gedeeltelijk verantwoordelijk voor onder meer het drukwerk, de website en de online-uitingen van de stichting. ‘De afgelopen maand werkten we aan een nieuwe, frisse huisstijl. Onze website kreeg een ander uiterlijk, net als de Antistollingspas.
‘IDS ontzorgt, dat maakt de samenwerking zo fijn’
Deze gratis pas bestaat sinds 2011 en is belangrijk voor iedereen die antistollingsmiddelen gebruikt. Antistollingsmiddelen voorkomen trombose, maar geven ook een risico op bloedingen. Daarnaast mogen niet alle medicijnen samen met deze middelen gebruikt worden. In noodsituaties is het dus belangrijk dat hulpverleners weten dat iemand antistollingsmiddelen gebruikt. Samen met IDS maken we patiënten hiervan bewust, zodat ze hun omgeving vertellen dat ze antistollingsmiddelen gebruiken én de Antistollingspas altijd bij zich hebben.’
Waarom de wachtkamer zo belangrijk is
Hoe bereik je patiënten die antistollingsmiddelen gebruiken, maar de risico’s niet kennen? Yen-li: ‘De wachtkamer is dé plek waar onze doelgroep komt. We merken dat veel mensen het prettig vinden om iets op papier mee te nemen en thuis nog eens door te lezen. Met de folder kun je de Antistollingspas aanvragen op papier en online. Je ontvangt dan een pasje met alle gegevens die relevant zijn voor jou als patiënt. IDS Media zorgt dat onze folders altijd in de wachtkamer liggen, waardoor wij zichtbaar zijn voor iedereen die daar komt.
‘Dit is de perfecte manier om patiënten en huisartsen te bereiken’
We vergroten het besef van patiënten dat ze medicijnen slikken ter voorkoming van trombose, en de risico’s daarvan. Het bezit van een pasje bevordert ook de therapietrouw. Drie keer per jaar adverteren we online op allerlei manieren, op die momenten ontvangen we meer aanvragen voor de pas, maar de rest van het jaar komen die dus uit de wachtkamer. We versturen rond de 30.000 passen per jaar. De samenwerking met IDS is hierin onmisbaar.’
Persoonlijke benadering van de huisarts
‘Ook het contact met de huisarts is voor ons heel belangrijk, om hen te voorzien van informatie. Tot nu toe hebben we bijna elk jaar een persoonlijke overhandiging gedaan aan de huisarts. Voordat ik hier werkte, stuurde de Trombosestichting via een adressenaanbieder hele pakketten naar praktijken. Een deel hiervan kwam direct terug, en van een ander deel was onduidelijk wat ermee gedaan werd. Het was onbekend of het ging om een actieve praktijk, of het adres klopte en hoeveel mensen er stonden ingeschreven. Van IDS weten we: ze gaan naar die wachtkamer en ze overhandigen ons pakket aan de arts zelf. Dat betekent ook gemak: wij hoeven veel minder te doen. We maken een brief of een mailpack, sturen het naar IDS en zij regelen de rest. Ze zijn actief en productief in het meedenken en doen goede voorstellen. Door IDS zijn we heel direct met huisarts en patiënt in contact, er wordt geen materiaal meer verspild en hun service ontzorgt ons. We weten met IDS gewoon zeker dat het helemaal goed komt.’