
Een moderne en opgeruimde wachtkamer
“We kozen vooral voor het scherm omdat het past bij de tijdsgeest. Veel mensen lezen graag online en een scherm heeft ook een hoge attentiewaarde.” vertelt Dülger. “En het is handig want er staat allerlei algemene informatie op over onze eigen praktijk en over zaken zoals bijvoorbeeld de griepprik of andere vaccinaties.”
“Wat ik ook makkelijk vind is dat we er informatie op kunnen zetten van onze collega’s in dit gebouw, zoals de fysiotherapeut en de verloskundige. Nu liggen er geen foldertjes van hen meer verspreid over de tafel, maar is hun informatie meegenomen op ons wachtkamerscherm.” legt Özdemir uit. “Ik hou wel van een opgeruimde wachtkamer.”
“Er is steeds weer iets nieuws te zien, ook als je misschien vaker in de wachtkamer komt. En wij hoeven daar helemaal niets voor te doen.”
Daarnaast zijn beide artsen blij met de afwisselende content die IDS Media aanbiedt op het scherm: “nieuws, het weer, allerlei informatie over gezondheid en zelfs een quiz.”
Patiënten komen rustiger en beter geïnformeerd binnen
“Het is natuurlijk moeilijk te meten, maar ik denk dat mensen ook echt rustiger bij ons binnen stappen. Het wachten is minder vervelend. Ze vertellen ons ook dat ze onze nieuwe wachtkamer mooi vinden. Het is opgeruimd en rustig. Ook het scherm is niet te druk, dat is goed georganiseerd.” Volgens dokter Özdemir werkt het scherm in die zin ook echt ondersteunend aan hun werk als huisarts.
Maar ook omdat patiënten beter geïnformeerd zijn; “Ze hebben al iets gezien op het scherm, bijvoorbeeld over het platform ‘mijngezondheid.net’ waarmee wij makkelijker dingen kunnen regelen in de zorg. Wanneer ik vraag of ze daaraan mee willen werken zeggen ze ‘ja, dat zag ik net ook op het scherm voorbij komen.’ Dan kun je makkelijker schakelen.”
Op de schermen is ook vaak informatie te zien over gezondheid en gezond gedrag. Bijvoorbeeld van het Voedingscentrum of de Hartstichting. “Wanneer er iets te zien is over stoppen met roken krijgen we daar ook echt weleens vragen over. Ik denk ook echt dat het bijdraagt aan de gezondheid van Nederlanders.”
– Medisch Centrum Müllerpier in Rotterdam
IDS Media verzorgt alles
Huisartsen hebben al genoeg te doen op een werkdag. Volgens dokter Özdemir zit de meerwaarde van de samenwerking met IDS Media dan ook vooral in het ontzorgen: “Ik kan zelf teksten en foto’s aanpassen op het scherm, maar ik kan ook alles uit handen geven. We hebben een vaste contactpersoon bij IDS Media en die regelt alles altijd heel goed. Ze staan altijd open voor onze input, ook qua content. Je hoeft eigenlijk helemaal niets te doen. Bij ons gaat het scherm zelfs automatisch aan vlak voor de openingstijd en aan het einde van de dag weer automatisch uit. Straks zijn we op woensdag langer open in de avond en dan wordt ook die tijd van het scherm gewoon aangepast.”
“We vinden het fijn. Het werkt heel prettig. Het ontzorgt en dat is wat we willen. We kunnen dit met vertrouwen uitbesteden aan IDS Media.”