
Je zou misschien denken dat print rechts is ingehaald door digitaal op het gebied van communicatie. Maar als je alleen focust op digitaal, dan loop je een grote kans mis. Zeker wat betreft gezondheidscommunicatie in de wachtkamer. Want hoewel digitale wachtkamerschermen grote voordelen hebben, heeft je boodschap op een folder weer een heel ander effect op de wachtende patiënt. In dit artikel leggen we uit waarom de twee geen concurrenten zijn maar elkaar juist versterken.
Voordelen van de folder
De kracht van een folder in de wachtkamer is ten eerste al de combinatie met deze omgeving:
- De patiënt heeft tijd om het te lezen
- De patiënt staat al open voor het onderwerp
- Er is een zorgprofessional in de buurt waar je meteen vragen aan kunt stellen.
Daarbij kan de patiënt bij de aanblik van een aantal folders heel snel een keuze maken uit meerdere interessante onderwerpen. Hij of zij staat op en pakt het. Deze actieve handelingen vergroten de kans op betrokkenheid tijdens het lezen.
Uit onderzoek blijkt dat 97% van de patiënten die de wachttijd wil gebruiken om informatie te krijgen, de aanwezigheid van brochures en folders op prijs stelt. Ook voor de zorgprofessionals heeft het voordelen; de informatie helpt het advies van artsen te versterken en het opent sneller het gesprek over gezondheidsproblemen. Op deze manier spelen folders een belangrijke rol in preventie en het doorbreken van taboes.
Print versus digitaal
En zelfs wanneer je berichten op print direct vergelijkt met berichten die digitaal worden gebracht, komen er opvallende voordelen naar voren. Neurowetenschappers aan de Temple University in Philadelphia hebben onderzoek gedaan naar de betrokkenheid van de lezer en daarbij print vergeleken met digitaal. De lezers hadden geen directe voorkeur voor een van de twee, maar print bleek ten opzichte van digitaal wel drie belangrijke voordelen te hebben:
Print ‘wint’ van digitaal omdat:
- Een boodschap op print langer wordt gelezen dan een digitale boodschap
- Lezers blijken berichten op papier beter te onthouden op lange termijn dan digitale berichten.
- De gebieden van de hersenen gerelateerd aan waarde en verlangen worden meer gestimuleerd door op papier te lezen, in vergelijking met digitaal lezen.
De twee versterken elkaar
Voordat dit begint te lijken op een wedstrijd tussen print en digitaal; je kunt met beide vormen je doel bereiken. Digitale media zijn in opkomst en dat is niet voor niets. Het is ideaal in mobiele situaties en heeft de eigenschap om snel de aandacht te pakken. Print en digitaal hebben allebei hun eigen kracht en door die te bundelen bereik je het beste resultaat.
De wachtkamer is een bijzondere setting waarin mensen gemiddeld 25 minuten wachten en dus voldoende tijd hebben om een tekst te lezen. Tegelijkertijd weten we ook dat er veel verschillende soorten mensen in de wachtkamer komen. Sommigen zullen gevoeliger zijn voor een dynamische weergave, terwijl anderen de voorkeur geven aan een papieren document. En zelfs binnen een persoon kan die behoefte aan print of digitaal variëren, afhankelijk van het besproken onderwerp.
Dat pleit voor een slimme cross-media aanpak die dezelfde boodschap op verschillende manieren en via verschillende kanalen brengt. IDS Media heeft ervaring met deze aanpak en denkt graag met je mee over welke strategie het best past bij jouw campagne.