
In 2020 heeft de Nederlandse Vereniging voor Urologie (NVU) haar richtlijn voor de diagnostiek van prostaatkanker aangepast. De vernieuwde richtlijn prostaatdiagnostiek stelt dat er in het geval van een verhoogd PSA voortaan eerst een MRI-scan wordt gemaakt vóórdat er een eventuele biopsie plaats vindt. Het aantonen en vooral uitsluiten van prostaatkanker kan tegenwoordig dus makkelijker en minder pijnlijk.
‘Onze boodschap in de wachtkamer komt professioneel over’
Annelieke: ‘In de wachtkamer van de huisarts zetten wij onze uiting op het wachtkamerscherm in voor naamsbekendheid van Prostaat Diagnostiek, een initiatief van MRI Centrum. Dat is echt anders dan een advertentie in de krant gericht op een potentiële patiënt en een brief aan de huisarts met daarin informatie over ons zorgaanbod. Met een uiting op een wachtkamerscherm van IDS Media komt dit ter plekke bij de huisarts samen.’
Eyeopener voor verwijzing
De kracht van het delen van informatie in de wachtkamer komt ten goede aan het consultgesprek. De patiënt kan zo beter in zijn zorgvraag geholpen worden. Annelieke: ‘Een te hoge PSA-waarde kan zich ontwikkelen tot prostaatkanker, de meest voorkomende kankersoort bij mannen. Onze campagne is preventief. Mannen met een verhoogde PSA-waarde krijgen snel duidelijkheid en een MRI-scan is minder belastend dan een biopsie. Daarnaast worden er als gevolg van een MRI-scan minder onnodige biopten afgenomen en dat werkt kostenbesparend.
‘IDS Media neemt initiatief, adviseert en vult aan. Dat is zo’n goede samenwerking’
De boodschap op het wachtkamerscherm kan een eyeopener zijn waardoor patiënten de huisarts om een verwijzing naar een uroloog verzoeken. Dat wil niet zeggen dat ze altijd bij ons terecht komen. De huisarts of patiënt kan natuurlijk ook voor een andere kliniek of een ziekenhuis kiezen. Als de huisarts IDS toestaat specifieke content in de wachtkamer te tonen, wekt dat een betrouwbare uitstraling. Professioneler dan bijvoorbeeld een uiting in een bushokje.‘
Meedenken is een meerwaarde
Het is belangrijk dat de content op het wachtkamerscherm beknopt en duidelijk is, je hebt maar ongeveer twintig seconden per dia. Annelieke: ‘Te veel informatie nemen mensen niet op, dus daar ga je bewust mee om. IDS Media denkt uitstekend mee in brede zin. Ik kende IDS Media al van toen ik nog bij mijn vorige werkgever werkte. Voor de campagnes die we toen maakten, leverden we afbeeldingen aan. De uiting voor Prostaat Diagnostiek wilde ik snel live hebben, alleen hadden we nog geen beeldmateriaal. Ik verzocht IDS Media om er afbeeldingen bij te zoeken. IDS Media kwam hierop met een mooie aanvulling. Zo werd dit precies de uiting die ik wilde.’
‘Wat ik zo prettig vind: ze zijn altijd bereikbaar en supersnel’
Deze video werd getoond in de wachtkamer om patiënten op de hoogte te brengen over een verwijzing.
Gedreven en betrouwbaar
‘Dat meedenken merk ik ook in hoe IDS Media onze content begeleidt. Ik doe een voorstel, IDS Media adviseert op grond van ervaring wat effectief is, bijvoorbeeld: dit waarderen huisartsen niet en dit wel. Daarna bespreek ik het met collega’s en maakt IDS Media de content in orde. Met Annebert heb ik een hele fijne band. Zij is als businessmanager mijn toegangspoort tot IDS Media. Wij gaan een verwijsprotocol opstellen dat IDS Media persoonlijk overhandigt bij de huisarts of de praktijkondersteuner. Wat ik ontzettend prettig vind aan onze communicatie: ik stuur Annebert een mailtje, en zelfs vanaf haar vakantie reageert ze. Dat verwacht ik helemaal niet, maar ik merk daardoor wel hoe gedreven en betrouwbaar ze is.
IDS Media is voor mij altijd bereikbaar en supersnel. Ook de collega die de animaties maakt. Binnen drie dagen wordt het beeldmateriaal opgeleverd. Echt top!’