IDS

Communicatieprofessionals

  • Wachtkamerschermen
  • Posters en brochures
  • Healthquiz
  • Informatiepakketten
  • Insights

Zorgprofessionals

  • Wachtkamerschermen
  • Artikelen en inspiratie
Over ons
Vragen of meer informatie?
070 364 42 96 info@idsmedia.nl
Binckhorstlaan 36-M 242
2516 BE Den Haag
Contact

Wachtkamerschermen

Ontdek de unieke voordelen van communicatie in de wachtkamer!

Lees meer

Andere media

  • Posters en brochures
  • Healthquiz
  • Informatiepakketten
IDS Media

Het wachtkamerscherm wordt gezien

Welke informatie waarderen patiënten het meest?

IDS Media onderzocht in de zomer van 2022 in 300 wachtkamers hoe patiënten het wachtkamerscherm ervaren. De 177 reacties geven inzicht in wat bezoekers aanspreekt en welke mogelijkheden dit biedt voor communicatie in de wachtkamer.

Wachtkamerscherm2 augustus 2022
Banner

De informatie die direct gaat over de praktijk is het meest aansprekend. Dit vindt ruim 64% van de respondenten. Bijvoorbeeld informatie over de zorgverleners in de praktijk: wie zijn zij en wat kunnen zij betekenen voor uw patiënt? Ook het digitale gezondheidsportaal en de mogelijkheden van e-health, zoals de eigen gezondheidsomgeving online, vallen op. Bezoekers waarderen informatie over projecten vanuit de praktijk en over telefonische consulten, openingstijden en vakanties. Naast de praktijkinformatie vindt bijna een derde (30 procent) van de ondervraagden zowel de gezondheidscampagnes van o.a. de overheid als de quiz over gezondheid belangrijk.

Bereik patiënten met aansprekende thema’s

Welke gezondheidsthema’s spreken het meest aan? De antwoorden van de respondenten tonen een overduidelijke behoefte aan informatie over Gezonde voeding en Mentale weerbaarheid. Op de derde en vierde plaats staan de thema’s Meer bewegen en Stoppen met roken. Met campagnes over deze onderwerpen wordt dan ook een groot deel van de patiënten in de wachtkamer bereikt. Daarnaast geeft een klein aantal respondenten in de open vragen aan dat specifieke informatie, bijvoorbeeld over gluten, hooikoorts en veelvoorkomende ziektes, welkom is. Met welke strategie en uiting behaalt u het grootste effect? IDS Media geeft u advies en ondersteuning op maat.

Welke thema’s zijn het populairst op het wachtkamerscherm?

WAchtkameronderzoek

Actie en interactie: nieuwe kennis en inzichten

Uit de enquête blijkt dat de interactie met het wachtkamerscherm hoog is. Op de eerste vraag hierover – ben je interactief bezig geweest met het scherm? – antwoordt maar liefst 64 procent van de patiënten bevestigend. Van hen scande 42 procent een QR-code en bezocht 24 procent een website of app voor meer informatie. Ook op de vraag of men iets nieuws over gezondheid geleerd heeft, komt een hoge positieve respons van 39 procent. Hiervan noemt 22 procent de healthQuiz en bijna 24 procent leert iets nieuws op een andere wijze. Veel van de bezoekers zijn dus actief in de wachtkamer! Dit betekent dat het wachtkamerscherm effectief is om een tweede informatielaag aan te bieden.

Tips uit open vragen

De enquête geeft daarnaast inzicht in wat er beter kan volgens de respondenten. Wordt er gewerkt met QR-codes? Zorg dat deze lang genoeg zichtbaar zijn om te scannen. Patiënten geven aan dat ze tijd nodig hebben om alles goed te lezen en de informatie op te nemen. Wilt u een lange tekst plaatsen? Verdeel die dan over meerdere slides, met helder contrast tussen tekst en achtergrond en een rustig tempo. Als laatste een inhoudelijke tip van één van de respondenten: gebruik in de tekst ‘uw kind’ in plaats van ‘uw zoon/uw dochter’.

Met dit kwalitatieve onderzoek hebben wij nog meer inzicht over wat er speelt in de wachtkamer. Hieruit blijkt dat patiënten actief bezig zijn met het scherm en de content die er op draait.
Heeft u een mooie boodschap rondom gezondheid of wilt u beter communiceren met patiënten? Wij staan voor u klaar als wachtkamer experts binnen de eerstelijnszorg.

Image
Lisa-Jane Horgan

Country Manager

Bereik patiënten in de wachtkamer.

Kom nu in contact of bel direct met 070 364 42 96
Banner

Lees meer verhalen vanuit de wachtkamer

CaseWachtkamerscherm
Banner

Hoe het Voedingscentrum duizenden huisartsenpraktijken bereikt

Case
Banner

“Dat ze zo gericht communiceren is heel waardevol voor onze klanten”

Blijf op de hoogte van waardevolle insights en ontwikkelingen rondom wachtkamercommunicatie.

Meld je aan

"*" geeft vereiste velden aan

Download onze brochure over wachtkamercommunicatie

Heeft u na het lezen van de informatie op onze website interesse, maar zit u nog met een aantal vragen? In onze nieuwe brochure geven wij antwoorden op deze vragen en vertellen wij net iets meer over hoe wij te werk gaan.

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.







*is verplicht

*is verplicht
IDS
070 364 42 96 info@idsmedia.nl
Binckhorstlaan 36-M 242
2516 BE Den Haag

Communicatieprofessionals

  • Wachtkamerschermen
  • Posters en brochures
  • Healthquiz
  • Informatiepakketten

Meer IDS Nederland

  • Over ons
  • Vacatures
  • Insights
  • Contact

Zorgprofessionals

  • Wachtkamerschermen
  • Artikelen en cases
  • Algemene voorwaarden
  • Privacy
  • Disclaimer
  • Cookies

© 2021 IDS Nederland. Realisatie door BUROTIJS.

Beheer cookie toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over het gebruik van deze site op te slaan. Als je geen toestemming geeft om deze cookies te plaatsen dan kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functional Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Preferences
{title} {title} {title}