Hoe bereik je de patiënt die nog niet weet dat hij ziek is?

Dat voorkomen beter is dan genezen weten we allemaal. Maar hoe doe je dat? Hoe maak je mensen bewust van de eerste signalen die erop wijzen dat er iets mis gaat in hun lijf? Dat voelt soms als een hele uitdaging.
Ze moeten de boodschap niet alleen krijgen, maar er ook voor openstaan. En de mogelijkheid hebben er meteen iets mee te doen voordat ze alweer afgeleid worden door allerlei andere boodschappen.

Artikel, Insight
Banner

De wachtkamer is de ideale plek voor communicatie over gezondheid. Je pakt er makkelijk de aandacht, het is een betrouwbare omgeving en de zorgverleners staan klaar om jouw boodschap te versterken. Een mooi voorbeeld daarvan is de succesvolle campagne van de Hartstichting. Samen bereikten we zo miljoenen mensen.

Het scherm in de wachtkamer trekt de aandacht 

Hoe lang zit jij meestal in de wachtkamer? Volgens onderzoek is dat gemiddeld 25 minuten. Genoeg tijd om eens even rustig om je heen te kijken. Je oog valt dan al snel op een videoscherm. Een pakkende foto met een krachtige tekst werkt al goed. Maar een korte animatie kan ook.  

Door deze video van de Hartstichting weten de mensen in de wachtkamer meteen dat een afdruk van je sok in je been een teken kan zijn van hartfalen. Bovendien wordt er een digitale healthQuiz aangeboden. Daarmee kunnen ze hun kennis over hartfalen testen. Zo krijg je nog meer interactie en betrokkenheid.  

Via de video en de quiz worden patiënten ook op het idee gebracht om daar vragen over te stellen aan hun zorgverlener. Handig, want daar hebben ze net een afspraak mee.  

“Maar liefst een derde van de wachtenden stelt na het zien van de content een vraag daarover aan de arts.”   IDS Nederland  

 

De zorgverleners als partner in je campagne  

We brengen de huisartsen en andere zorgverleners ook op de hoogte van jouw campagne. Zo weten zij dat er vragen kunnen komen en hebben ze de juiste informatie bij de hand om patiënten verder te helpen.  

Voor de campagne van de Hartstichting hebben we maar liefst 6.000 informatiepakketten persoonlijk overhandigd. Daarin zaten een poster en folder, maar ook een paar sokken met hartjes erop.  

Dat zorgt toch net even voor wat extra attentiewaarde bij de zorgverlener. Die zal dan ook alerter zijn op klachten bij patiënten die kunnen wijzen op hartfalen.   

Een mooi voorbeeld van een van de video's van de Hartstichting die wij vertonen in de wachtkamer van de huisarts.

Miljoenen patiënten bereiken 

IDS bereikt mensen in de wachtkamer van de huisarts, apotheek, fysiotherapeuten, ziekenhuizen en andere gezondheidscentra.  

 De resultaten van de campagne voor de Hartstichting: 

  • Met de posters en folders bereikten we al 1,9 miljoen unieke patiënten per maand.  
  • Met de digitale schermen nog eens bijna een half miljoen.  
  • 419 mensen deden de interactieve healthQuiz 

En juist in die wachtkamers vind je de doelgroep die normaal gesproken niet makkelijk te bereiken is; ouderen.  

De kracht van een succesvolle campagne zit echt in de juiste combinatie van communicatiemiddelen en in de samenwerking tussen belanghebbenden Als IDS ondersteunen we al 33 jaar graag het dagelijkse gesprek tussen de patiënt en de zorgprofessional.  

“Het is heel fijn samenwerken met IDS Nederland. Ze denken goed mee over hoe we onze doelstellingen kunnen behalen. Mooi dat we zo ook de huisartsen en wachtkamers konden meenemen in onze campagne!

De HartstichtingClaudia Vollebregt

Ontdek meer over wait marketing en digitale schermen

Interview
Banner

Via de wachtkamer naar een gezonder Nederland

Blijf op de hoogte van waardevolle insights en ontwikkelingen rondom wachtkamercommunicatie.