Een interview met Carla: meer dan 30 jaar IDS

Carla Lokers vierde in april haar dertigjarig jubileum als medewerker Buitendienst bij IDS Media. In drie decennia zag ze veel veranderen, maar ze bezoekt nog steeds met plezier haar klanten. Wat doet ze precies en waarom is haar werk zo leuk?

Interview
Banner

Gefeliciteerd, Carla! Dertig jaar bij hetzelfde bedrijf, dat is niet niks!

‘Ja, ik schrik er zelf ook een beetje van! Ik wist wel dat het lang was, natuurlijk. En ik heb weleens gedacht: wil ik dit blijven doen? Maar het contact met mensen vind ik geweldig. Ik sport veel en ben gezond, dus als patiënt kom ik haast nooit bij de huisarts, maar wel door mijn baan. Veel op pad en zelf mijn tijd indelen, dat vind ik fijn. Hiervoor werkte ik eerst bij een verzekeringsbedrijf en daarna bij een bank. Op kantoor en de hele dag binnen. Ik vond het saai, helemaal niks voor mij. De afwisseling in deze functie past me veel beter.’

 

Een heel contrast met je werk nu: huisartsen bezoeken.

‘Niet alleen huisartsen, drie keer per jaar gaat mijn route ook langs apotheken, fysio’s en notarissen. Soms krijg ik er een extra rayon bij. In elke praktijk verzorg ik de brochures, folders, posters en de magazines op de leestafel. Zodat alles er netjes uitziet, aangevuld is en up to date, het oude materiaal gaat mee terug. Als de assistente tijd heeft, doen we af en toe een enquête. De antwoorden vul ik in op mijn tablet, waarop ook een afbeelding van de wachtkamer staat met alle onderdelen die ik daar afloop. Voor dit werk moet je secuur zijn en plezier hebben in de omgang met klanten.’

 

Hoe kwam je bij IDS terecht?

‘Nou, ze vroegen in het plaatselijke krantje een medewerker die autoreed en zelf de routes kon uitstippelen. Ik had net een paar maanden daarvoor een heftig auto-ongeluk gehad. Dus ik zat met knikkende knieën achter het stuur, durfde niet meer goed te rijden. Ik dacht: als ik hier nou word aangenomen, dan móet ik die auto in! En dat werkte. Na verloop van tijd ging het vanzelf, de angst was weg. Die routes zijn nu een makkie, dat was vroeger lastiger, dan pakte ik het stratenboek van Shell erbij. Of mijn zoons zeiden: “Kom maar mam, we helpen je wel even!”, als ik routes overnam van collega’s. Mijn man Jack rijdt me als ik naar Breda moet, want parkeren is daar een ramp.’

 

Op weg met een volgeladen auto, maar hoe weet je wat nodig is per praktijk?

‘Dat wordt afgestemd met het hoofdkantoor. Een vrachtwagen brengt alles in dozen bij mij thuis. De briefing, met toelichting en foto’s hoe alles eruit moet zien, komt per mail en online, zodat je direct vragen kan stellen. Per praktijk maak ik een pakketje. Bij notarissen vul ik het rek met brochures over goede doelen, zoals het KWF en de CliniClowns. Dat is voor nalatenschappen, dus ander materiaal dan bij de rest, echt op de notaris gericht. Vragen over de wachtkamerschermen geef ik door aan het hoofdkantoor. Toen ik begon, hingen we zelf nog met een boormachine de folderrekken op in een vaak volle wachtkamer, waarbij je al die ogen in je rug voelde. Later kregen we ook de taak om zelfklevende posterframes op te hangen, het liefst recht. Dat ging me één keer iets minder goed af…’

Wat maakt het fijn om voor IDS te werken?

‘Als er iets is, trek je aan de bel en ze regelen het. Ik kan altijd terecht bij mijn aanspreekpunt en rayonmanager, Henk Reinieren. Hij kwam langs voor mijn jubileum met bloemen en een cadeaubon, heel leuk. En ik werk graag samen met mijn collega Hanneke van Hooydonk uit Terheijden, die in september vijfentwintig jaar bij IDS is. We sparren en overleggen veel met elkaar. Ik heb dus fijne collega’s, ben zelfstandig en tussendoor lekker vrij. Ik weet tijdig wanneer ik moet werken, dat was ook handig toen de kinderen klein waren. Verder zorgt IDS dat ik digitaal bijblijf, we kregen scholing in Den Haag voor de tablet!’

 

Wat heb je zien veranderen in die dertig jaar?

‘De wachtkamerschermen zijn echt een hele mooie stap vooruit. Ook in coronatijd, zonder folders en leestafels, waren die schermen veel waard. Dat was een kritieke periode, je mocht nergens meer komen en niemand wist hoe het zou aflopen. Gelukkig zitten we nu weer in een positieve ontwikkeling. Wat ook anders is: vroeger had je veel solopraktijken, in plaats daarvan zitten er nu vaak drie, vier huisartsen bij elkaar, met wisselende assistentes die je niet kent. De apotheek zat vaak direct naast de huisarts, ze namen de tijd en de koffie stond altijd klaar. Dat is nu veel minder. Maar wij leveren nog steeds maatwerk en blijven artsen bezoeken in hun praktijk. Die band, die persoonlijke aandacht, vinden we al dertig jaar heel belangrijk.’

Lees meer verhalen vanuit de wachtkamer

Interview
Banner

‘IDS past goed bij de boodschap die wij willen overbrengen’

InterviewOverhandiging, Wachtkamerscherm
Banner

Het maatwerk van IDS geeft toegang tot de wachtkamer

Blijf op de hoogte van waardevolle insights en ontwikkelingen rondom wachtkamercommunicatie.