Medische taboes doorbreken? Het gesprek begint al in de wachtkamer

Als zorgverlener zou je het liefst geen taboes meer zien. Ze staan de relatie met je patiënt in de weg omdat die niet alles durft te bespreken. Zo kun jij niet de zorg verlenen die nodig is en loopt je patiënt onnodig lang door met klachten. Een taboe kan heel hardnekkig zijn.

Toch blijkt uit onderzoek dat zoiets simpels als een brochure in de wachtkamer net dat laatste zetje kan geven om dat taboe te doorbreken.

Artikel, Insight
Banner

Erectiestoornissen, soa’s en incontinentie in de anonimiteit  

Ondanks de vele campagnes rondom gevoelige medische onderwerpen blijft het lastig voor mensen om hierover te praten. Terwijl de behoefte aan informatie er wel is. Duizenden patiënten komen samen op fora om in anonimiteit informatie en ervaringen te delen.  

Daardoor zijn ze vaak wel op de hoogte van mogelijke oplossingen en behandelingen, maar die laatste stap naar een arts blijkt dan nog te spannend. En daardoor wordt het geven van de juiste zorg door een professional moeilijk.  

Onderzoek: brochure maakt het bespreekbaar  

Het instituut MediQual Research heeft onderzoek gedaan naar de invloed van informatiebrochures over gevoelige onderwerpen en de dialoog tussen arts en patiënt. Er is een steekproef gedaan onder 306 huisartsen.  

Van alle praktijken waar IDS een witte display heeft staan, zegt 71% van de artsen dat gevoelige onderwerpen makkelijker worden besproken dankzij deze brochures. Ook merkt 36% dat het patiënten aanmoedigt om vragen te stellen over onderwerpen die niet de hoofdreden zijn van het bezoek.  

Het plaatsen van brochures in de wachtkamer over taboe-onderwerpen stimuleert dus de dialoog tussen arts en patiënt.  

In samenwerking met het Ministerie van Volksgezondheid realiseerden we een unieke campagne

Het gesprek begint al voor het consult 

Communicatie in de wachtkamer is zeer waardevol. Met de juiste voorlichting op het juiste moment kun je het gesprek met de patiënt al beginnen voordat je goed en wel tegenover elkaar zit.   

Van folders en posters tot video’s op digitale schermen en medische quizzen: IDS heeft in 33 jaar veel expertise opgebouwd. En zo kan IDS samen met zorgverleners, stichtingen en andere betrokkenen werken aan een gezonde samenleving.  

Ontdek meer over wait marketing en digitale schermen

InterviewWachtkamerscherm
Banner

Het wachtkamerscherm: voor zorgprofessional en patiënt

Ontvang nu onze brochure voor meer informatie