Via de wachtkamer naar een gezonder Nederland

Lisa-Jane Horgan leidt inmiddels tien jaar de Nederlandse tak van IDS; de communicatiespecialist in de wachtkamer. En dat terwijl ze zelf nooit had gedacht zo lang te blijven. Maar nu zit ze er met heel haar hart in. Vanwege de dynamiek, zowel in de sector van gezondheidscommunicatie als binnen het bedrijf zelf. “En toch ook omdat je een bijdrage levert aan de gezondheid van Nederlanders”. Ze blikt terug en vooruit; wat maakt IDS al decennia zo succesvol en een fijne werkplek? En hoe ziet de wachtkamer van de toekomst eruit?

Interview
Banner

Van een commerciële naar een meer maatschappelijke rol 

Lisa-Jane moet er zelf een beetje om lachen en van zuchten tegelijk wanneer haar gevraagd wordt wat er allemaal veranderd is de laatste jaren. IDS bestaat al 33 jaar, Lisa Jane zit tien jaar bij de club. En juist in dat decennium is de impact van veranderingen enorm groot geweest. De komst van google en social media hebben de manier waarop we communiceren en aan informatie komen drastisch veranderd. Je kunt je bijna niet meer voorstellen dat er ooit alleen maar print was. En dan zijn er nog de nodige maatschappelijke en economische ontwikkelingen geweest. Van een kredietcrises tot aan een pandemie. Hoe beweeg je mee met die veranderingen en hoe blijf je relevant?  

“Als de wereld verandert, verandert ook de behoefte aan communicatie.”

Ook het klantenbestand van IDS Nederland is veranderd, vertelt Lisa-Jane. “Vroeger voerden we vooral veel campagnes uit voor de voedingsindustrie en voor farmaceuten. Op enig moment veranderde de regelgeving over hoe je bepaalde producten mag aanprijzen. Dat had ook gevolgen voor onze klanten. Het werd er soms niet makkelijker op voor hen. Toch zijn er tientallen opdrachtgevers van dat eerste uur gebleven die zich nu juist richten op bewustwording voor een gezonde levensstijl. Maar ook organisaties zoals de Hartstichting, de Hersenstichting en KWF Kankerbestrijding zijn al lange tijd trouwe opdrachtgevers voor ons.” 

Lisa-Jane ziet een groei in de maatschappelijke rol van IDS. Inmiddels bestaat 70 tot 80 procent van hun klantenbestand uit non-profit organisaties. “Het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, het Voedingscentrum en het RIVM zijn partners geworden. Er is veel aandacht gekomen voor preventie en onderwerpen rondom mentale weerbaarheid. Maar ook de vergrijzing brengt verandering met zich mee. We communiceren steeds vaker over thuiszorg en hulpmiddelen die ervoor zorgen dat ouderen langer thuis kunnen blijven wonen.”  

De zorgprofessional ondersteunen 

De wachtkamer blijft een bijzondere plek voor communicatie vindt Lisa-Jane; “we willen de wachtkamer inzetten om mensen gezonder te maken of bewuster van een gezonde levensstijl maar ook om te informeren over de vele veranderingen in de zorg. En het is een kans voor de zorgprofessional; met wachtkamercommunicatie kun je je patiënten informeren, inspireren of geruststellen. De tijd die je soms mist als zorgverlener kun je deels hiermee opvangen door echt verbinding te maken met je patiënt.” 

“Betrouwbaarheid staat hoog in het vaandel bij ons. De informatie moet wetenschappelijk onderbouwd zijn.”

Juist in deze tijden van ‘dokter Google’ wil IDS een rol spelen wat betreft die betrouwbaarheid. “Als je op internet antwoorden gaat zoeken over je klachten kun je een nacht wakker liggen. En zelfs wanneer je niet actief zoekt is er een ware tsunami aan gezondheidsinformatie die op je af komt. Wanneer je dat wat je op socials tegenkomt bevestigt ziet op het wachtkamerscherm, weet je dat het betrouwbaar is. Die kanalen versterken elkaar.”  

Snel schakelen  

‘Directeur’ wordt Lisa-Jane liever niet genoemd: “Ik heb zoveel contact met klanten en ben actief bezig met de dagelijkse praktijk. Bij het woord ‘directeur’ denk ik toch ‘afstandelijk’. Terwijl het bij ons juist klein en persoonlijk is. Dat is ook de kracht: korte lijnen, flexibel, snel beslissingen nemen.’  En dat is soms hard nodig. Bijvoorbeeld tijdens de vaccinatiecampagne voor Covid-19.  

“Dan moet binnen twee weken alles draaien in die wachtkamers. Dat is logistiek een flinke operatie.” 

“En daarbij wil ik dan ook nog meedenken qua budget; hoe kunnen we dat zo kosten-efficiënt mogelijk doen voor onze klant?”  

 Steeds verder verbeteren en aansluiten op de wensen van klanten, dat is wat haar drijft. “Wat me veel doet is de erkenning van de gevestigde orde: de overheid en het Nederlands Huisartsen Genootschap bijvoorbeeld. Het vertrouwen dat je van hen krijgt. Dat we echt gezien worden als partner. Daarnaast ben ik ook trots op de mooie content die gemaakt wordt door alle creatieve en zeer betrokken opdrachtgevers. Dat mag echt een podium krijgen.” 

De wachtkamer van de toekomst 

Maar hoe ziet dat podium eruit over een paar jaar? Want veranderingen zullen blijven komen.  

“We gaan straks andere mensen zien in die wachtkamer. E-health is in opkomst; meer mensen zullen via telefoon of videobellen worden geholpen. Dat is hard nodig vanwege de vergrijzing en de druk op de zorg. ” 

Maar door die ontwikkeling laat Lisa-Jane zich niet afschrikken. “De reguliere wachtkamer zal er altijd blijven. Het is vooral nodig om ons digitale netwerk te blijven uitbreiden. Hiermee kunnen we op een duurzame en flexibele manier wachtkamercommunicatie aan blijven bieden. En we denken na over nieuwe kansen: op korte termijn zullen we samenwerken met initiatieven rondom een virtuele wachtkamer. Want ook daar kunnen we de content van onze opdrachtgevers laten zien.”  

“Je kunt maar beter met veranderingen meegaan. En dat kunnen we, anders had IDS niet al 33 jaar bestaan.”

Lisa-Jane vertelt enthousiast over haar werk en zegt hier wel uren over te kunnen blijven praten. Betekent dit dat ze het nog tien jaar gaat doen? “Haha! Dan ben ik wel bijna 60 he! Dat weet ik dus nog niet. Het bedrijf moet wel blijven veranderen en innoveren. Soms moet je ook weer iemand anders de kans geven om op deze stoel te zitten. Maar ik wil er wel graag bij betrokken blijven. Want mijn hart ligt echt bij IDS en bij het team waarin ik werk.”  

Stuur een bericht

Ontdek meer over wait marketing en digitale schermen

Artikel, Insight
Banner

Hoe bereik je de patiënt die nog niet weet dat hij ziek is?

Blijf op de hoogte van waardevolle insights en ontwikkelingen rondom wachtkamercommunicatie.