
Als adverteerder wil je aanwezig zijn waar je doelgroep is. De zomer wordt gezien als rustig, met als risico dat je bereik wat daalt doordat veel mensen op vakantie zijn. Maar over hoeveel vakantiegangers hebben we het eigenlijk? Wat is het effect van mooi weer op de patiënten in de wachtkamer? En biedt de zomer ook bepaalde voordelen?
-
Minder concurrentie betekent meer aandacht voor je campagne
Dat het nuttig is om ook in de zomermaanden zichtbaar te blijven, wordt vaak vergeten. Dat biedt kansen aan wie wel adverteert, want de concurrentie is een stuk minder. De zogenaamde mediadruk neemt zomers af, waardoor de boodschap van jouw organisatie des te meer opvalt bij de doelgroep.
-
Mensen zijn in de zomer toegankelijker voor informatie
Bij warmer weer gaat alles soepeler. Zonlicht maakt gelukshormonen aan, zoals endorfine.Naast dat deze stofjes zorgen dat mensen zich prettiger voelen, dragen ze ook bij aan de werking van het geheugen.
Ben jij in de zomer zichtbaar bij je doelgroep, dan blijven jouw merk en boodschap beter hangen. Daarnaast hebben veel mensen het minder druk in de zomer. Haast en stress nemen af, waardoor patiënten in de wachtkamer je boodschap met meer aandacht opnemen. -
Na elkaar geeft spreiding
Vakantie vieren kan het hele jaar door, maar de zomerperiode is favoriet. Gelukkig gaat niet iedereen in dezelfde week weg. Op het hoogtepunt van de zomervakantie is ongeveer 10 tot 14 procent van Nederland tegelijk naar het buitenland. Er zijn drie van dit soort piekweken tussen eind juli en begin augustus. Dit valt in het niet bij de 76 procent van Nederland die op vakantie gaat in de totale zomerperiode. Door deze spreiding zien huisarts of zorginstelling zomers nog steeds veel patiënten.
-
Ontspannen in eigen land: een ander patiëntenbestand
Met of zonder coronabeperkingen blijft het aantal vakanties binnen Nederland redelijk stabiel. In 2019, zonder corona dus, gingen 8,7 miljoen mensen in eigen land op vakantie en in 2020 waren dit er 8,5 miljoen. Dat is bijna de helft van de bevolking. Populaire provincies zijn Limburg, Gelderland, Drenthe en Zeeland. Veel patiënten vermaken zich in de zomer buiten hun eigen regio en bezoeken bij acute zorgvragen een huisarts op hun vakantielocatie.
-
Mooi zomerweer, seizoensgebonden klachten
In de zomermaanden is er minder woon-werkverkeer, maar verplaatst de Nederlander zich wel: 87 procent van de bevolking ontspant zich in de buitenlucht. Met mooi weer gaan we meer wandelen, recreëren en sporten, hiermee neemt het aantal blessures als gevolg van vrijetijdsbesteding toe. Daarnaast zijn er meer patiënten met seizoensgebonden klachten, zoals zonnebrand, insectenbeten of voedselvergiftiging. Ook ziet de huisarts vakantiegangers die thuiskomen met klachten als huiduitslag, soa’s en mentale problemen.
Zomer vol kansen in de wachtkamer
Het beeld dat de doelgroep zomers massaal op vakantie is en daarmee onbereikbaar, klopt dus niet. Adverteren in de zomermaanden loont, zeker als je inzet op een relevante boodschap. IDS Media biedt seizoensgebonden content, zoals themafilmpjes op thuisarts.nl over verstandig zonnen, hittepreventie voor ouderen, en bijvoorbeeld ook een healthquiz. Op de juiste manier en op de juiste plek informeren we patiënten en ontzorgen we de zorgprofessional. Pak die kans, óók in de zomer!