
‘Hartfalen eerder herkennen’
Mensen met klachten die bij hartfalen kunnen passen eerder naar de huisarts laten gaan. Dat is het doel van de campagne van de Hartstichting. Door de diagnose hartfalen eerder te stellen, kan er begonnen worden met een behandeling en kan vaak erger worden voorkomen. Zo kunnen mensen hun levenskwaliteit langer behouden.
IDS Nederland heeft bijgedragen aan deze campagne door bewustwording te creëren bij zowel patiënten als zorgprofessionals over vroeg herkennen van hartfalen. Dit hebben we gerealiseerd door materialen aan te bieden voor de huisartsen en zichtbaar te zijn in wachtkamers.
"De informatie van de Hartstichting is nuttig om de klachten bij hartfalen vroegtijdig te herkennen en om patiënten te stimuleren daarover in gesprek te gaan met de huisarts"
Huisartspraktijk de Bruin
‘Hartfalen eerder herkennen’ in de wachtkamer
IDS heeft ervoor gezorgd dat meer dan 4000 huisartsenpraktijken in Nederland de materialen van de Hartstichting: de posters met herkenbare klachten die op hartfalen kunnen wijzen, de bijbehorende folder met Hartenkaart en een paar sokken, hebben ontvangen.
Wij hebben tevens Hartstichting campagnefilmpjes uitgezonden op ons landelijke netwerk van wachtkamerschermen bij huisartsen. De campagnefilmpjes zijn samen uitgezonden met een uiting om de patiënten te stimuleren deel te nemen aan de interactieve healthQuiz over hartfalen. Zo hebben wij samen met de Hartstichting het gemiddelde kennisniveau over hartfalen van de deelnemers kunnen meten.
De wachtkamercampagne was een belangrijk onderdeel van een landelijke publiekscampagne die in verschillende tijdschriften en online zichtbaar was.
Cijfers uit de wachtkamer
- 1,9 miljoen unieke patiënten bereikt via de posters en folders
- 447.800 unieke patiënten gemiddeld bereikt
- 419 gemaakte quizzen
Het is heel fijn samenwerken met IDS Nederland. Ze denken goed mee over hoe we onze doelstellingen kunnen behalen. Mooi dat we zo ook de huisartsen en wachtkamers konden meenemen in onze campagne!