
Verschillen binnen de doelgroep
Dé oudere bestaat niet. Iemand van 65 heeft een ander leven dan iemand van 80 jaar. En leeftijd zegt ook niet alles; de een krijgt misschien vroeg in het leven te maken met gezondheidsproblemen, terwijl de ander fit richting de 90 gaat. Daarom is het in je communicatie ook belangrijk om mensen niet aan te spreken op hun leeftijd of te benoemen als ‘ouderen’ of ‘senioren’. Want de kans is groot dat ze zich daar niet direct in herkennen.
Waar mensen zich wel in herkennen is een ervaring of behoefte. Het zijn van een opa of oma bijvoorbeeld. Of de behoefte om leuke dingen te kunnen doen. Speel daar dus op in wanneer je de aandacht wilt pakken.
Dat de doelgroep de afgelopen jaren gegroeid is weten we. En dat zal de komende jaren doorzetten. De komende twintig jaar stijgt het aandeel 65-plussers in de bevolking van 20 naar 25 procent, zegt het CBS. En het aantal 80-plussers zal naar verwachting zelfs verdubbelen naar 1,7 miljoen. Maar waar en hoe bereik je deze mensen?
Betrouwbare communicatie in de wachtkamer
Hoe ouder, hoe groter de kans dat iemand met regelmaat een bezoekje brengt aan de huisarts of andere zorgprofessionals. Met een gemiddelde wachttijd van 25 minuten is de wachtkamer een plek waar je boodschap snel gezien wordt. Bovendien hechten ouderen grote waarde aan betrouwbare informatie over gezondheid en welzijn.
De betrouwbare omgeving van de wachtkamer wordt dan ook vaak ingezet door onze samenwerkingspartners zoals de Hartstichting, het Ouderenfonds en Alzheimer Nederland. We zien ook een toename in communicatie over hulpmiddelen die de zelfredzaamheid van ouderen vergroten.
Scherm versus papier
Het idee dat ouderen niet houden van de digitale wereld is natuurlijk achterhaald. Wachtkamerschermen bieden de uitgelezen mogelijkheid om de aandacht te pakken en kort en krachtig een boodschap over te brengen aan deze doelgroep. Maar senioren zijn daarnaast ook nog gehecht aan gedrukt materiaal, zoals brochures en posters. Een folder kun je makkelijk mee naar huis nemen en op je gemak nalezen.
Digitaal en print versterken elkaar. Dat dat niet alleen geldt voor een oudere doelgroep lees je in ons artikel ‘Dit is waarom print nog steeds niet onderdoet voor digitaal’.
Wil je eens sparren over een gezondheidscampagne voor ouderen?
IDS Media heeft ruim dertig jaar ervaring hierin en denkt graag met je mee.